Hoydek Tarihçesi


KIRŞEHİR HALK OYUNLARININ TARİHÇESİ:

KIRŞEHİR FOLKLÖRÜ VE TARİHÇESİ

            Kırşehir Türk’ün genel karakterini tipik olarak ve hiç bozmadan sürdüren insanların yaşadığı bir beldedir. Bu belde gözü tok gönlü zengin insanlarla doludur. Kırşehir yöresi ve insanları sevinç ve kederlerinde hep ölçülüdür. Bahar ve yaz aylarında genellikle düğünlerde ağır başlı ve içten bir söyleşi havası vardır. Yemekleri ölçülü ve doyumludur. Kırşehir halkı gelenek ve göreneklerine sıkı sıkıya bağlıdır. Birçok inançlarını günümüze kadar getirmiş ve bu günde bu inançlarını aynen sürdürmektedir.
            Bu inançların, gelenek ve göreneklerin günümüze kadar sürdürülebilmesindeki en büyük etkenlerden birisi, Kırşehir’in Savaşlardan, doğal afetlerden çok fazla zarar görmemesi, Sanayi kesimi olmaması nedeniyle de çok fazla göç alan bir il olmaması nedeniyle kültürel yapısının zarar görmemesidir.
            Kırşehir halk oyunları yönünden de oldukça zengindir. Halaylar ve Kaşık oyunlarının bir arada olduğu ender illerden birisidir. Halay ve Kaşığın geçiş bölgesi olarak da adlandırılmaktadır. Halaylar ve Kaşık oyunlarımızın en büyük özelliği, Halaylarımız oldukça ağır ve sade olmasına rağmen, kaşık oyunlarımız, müziğinde canlı ve ritmik oluşu nedeniyle oldukça hızlı ve hareketlidir.Bu zıtlığa rağmen her iki oyun türünde de ağır başlılık ön plandadır ve ortak özelliktir. Kaşık oyunları, halayları kendisine güven duygusunun anlatımını veren, ritmik hareketlerle süslüdür. Halk Türkçe’si Anadolu ağzının genel gelişimi içinde oğuz Türkçe sinin  özelliklerini taşır.
            Halk oyunlarımız Türkülerimiz kadar eskidir. Kesin bilinmemekle beraber 1800 lü yılların ilk dönemlerinden beri düğün, şenlik ve panayırlarda, içki alemlerinde karma yada ayrı ayrı oynanan bölgelerimiz olduğu kaynak kişilerce kulaktan kulağa gelmektedir.
            Yöremiz folkloruyla ilgili az da olsa bilimsel bir araştırmanın yapılması 1960 lı yıllara rastlamaktadır. 1960 İstanbul Festivaline bir ekip gönderilmiş, böylece ilk ekip oluşturulmuştur. Bu ekipte ilk bakışta figür kısırlığı ve sahneleme noksanlığı görülmüştür. Türkülerin hareketli ve ritmik oluşu ve müzik gurubu oldukça ilgi çekmiştir. 1976 yılında İlimizde yapılan Türkiye Mahalli Halk oyunları yarışması ülkemiz genelinde büyük bir ilgi görmüş, katılımın çok fazla olması da Ülkemiz halk oyunlarının patlama noktası olmuştur. Bu patlama ilimizde de hissedilmiş, yöremiz folklor araştırmalarına ve halk oyunlarına olumlu katkısı olmuştur.
            Halen ilimizde değişik kişi ve kurumlar bu konularda çalışma yapıyor olsalar da, Halk Oyunlarımıza ve Halk Müziğimize sahip çıkan, Geleneksel yapısı içerisinde korunmasına önem vererek, Gençlerimize kendi kültürlerini öğrenme ve sahip çıkılması yönünde ciddi anlamda çalışma yapan tek dernek HOYDEK HALK OYUNLARI İHTİSAS GENÇLİK KULUBÜDÜR.


OYUN ADLARI
a)      Kaşık Oyunları:
1-Kırşehir’in Gülleri,
2-Gel Yanıma,
3-Çiçekdağı,
4-Üç Oğlan (Alilerin Alisi-Kekillerin neşte neşte),
5-Yürü Güzel,
6-Çubuk Uzun,
7-Al Elmayı Ver Narı,
8-Al Yanak Allanıyor,
9-N’olur Hey Gelin N’olur,
10- Oy Nari,
11- Süpürgesi Yoncadan,
12- Suda Balık Oynuyor.
13- Badı Sabah,
14-Çek Deveci,
15-Sallan Boyuna Bakayım,
16-Al Elma Boyanır mı,
17-İnce Çayır Biçilir mi,
Kaşık oyunlarımız: Genellikle karma olarak oynanmasına rağmen, bazı bölgelerimizde yalnız kız ya da yalnız erkek oyunları olarak da karşımıza çıkmaktadır.Örneğin; Çubuk Uzun-Erkek, Süpürgesi Yoncadan-kız oyunları olarak oynanmaktadır.Oyunlar daire, yarım daire ve düz çizgi formunda oynanmaktadır.
Oyunlar hangi formda oynanırsa aynansın, karşılıklı giriş çıkışlar,yanlara gidişler, öne arkaya gidiş gelişler şeklinde sunulmaktadır.

b) Halaylar:
1-Ağırlamalar,
2-Hayrani
3-Avşar,
4-Üç Ayak,
5-Hoplama,
6-Hasan Dağı Sekmesi,
7-Kargın Halayı,
8-Esir Almaca,
9-Sepetçioğlu,
10-İbramo,
11-Anşa,
12-Cemo,
13-Kıvrak halayı,
14-Hopdirilim.
15-Sin Sin,
16-Tura,
17-Başımda Altın Tacım,
18-Mavilim,

YÖRE GİYSİLERİ, TAKI VE AKSESUARLARI:

                      A-KADIN GİYSİLERİ:
1-Başa Giyilenler: Fes, pullu yazma, yazma(Tülbent),
2-Sırta giyilenler: İçlik(Yakasız Göynek), Üç etek, Kuşak, Salta(Cepken),
3-Ayağa giyilenler: Şalvar(Don), Yün Çorap, Yemeni, Lapçin,
4-Takı ve Aksesuarlar: Beşibiryerde, penez, kolye, küpe, tepelik, sırma belik, Tokalı kemer, Muska ve     kolluk, mendil,
5-Saç Şekilleri: Kakül, Ak Belik(püskül),
B-Erkek Giysileri:
1-Başa Giyilenler: Fes, Poşu(Renkli,siyah)
2-Sırta Giyilenler: İçlik(Yakasız Göynek),Delme Yelek(Camadan), Yün Kuşak,
3-Ayağa Giyilenler: Şalvar, Yün Çorap, Çarık(Yemeni),
4-Takı ve Aksesuarlar: Gümüş Köstek, Para Kesesi, Muska, tütün Kesesi, Püsküllü yün çorap
   bağı(Ponçak),

1-Başa Giyilenler:
Fes: Kırmızı çuhadan(keçeden) yapılmıştır. Giyen kişinin yaşına veya ekonomik durumuna göre gümüş tepelikli ve alın kısmına altın dizili olur. Fakir olanlarda penez dizili olur.Fesin üzerine değişik renklerde pullu tülbent veya oyalı yazma örtülür, arkasına sırma saç belik olarak örülür. Yazma ya da tülbendin arka uçlarından birinden tutulup çene altından başın üzerine atılarak toka ile tutturulur.
2-Sırta giyilenler:
İçlik(Yakasız Göynek): Genellikle beyaz renkte, yakasız, sedef düğmeli, ipekli, yine genellikle kırmızı işlemeli,
a. Salta(Cepken): Kadifeden, eflatun, kırmızı, lacivert ve siyah renkte, önü açık, düğmesiz, içi astarlı, önlerde, kollarda ve arkada yöre motiflerinden işlemeler vardır. İşlemeler, sim sırma ya da duruma göre ipliklerden veya boncuklardan yapılmaktadır.
            Üç Etek:  Bıçak burnu ya da zincirli diye adlandırılan kutnu kumaştan yapılar. Etek üç parçalıdır. Parçaların kenarları işlemeli olduğu gibi düz de olabilmektedir. Kollar ya uzundur veya kolsuzdur. Eteğin öndeki parçaların uçları yukarı doğru kıvrılarak içten kuşağın altına sokulur.
            Kuşak: Dokuma (Trablus),  deri veya madeni tokalı kemer olabilir.  Üç eteğin üzerinden bele bağlanır. Uçları ponçaklı ya da ponçaksız olabilir. Karışık renk ve nakışlarla genç kızların çeyizlerini oluşturur.
            Şalvar: Genellikle koyu renkli zemin üzerine küçük çiçekli ve motifli basma, ipekli(Saten) kumaşlardan yapılır. Yerine göre çiçekli ve kendinden yollu kadife de kullanılır. Belleri uçkurlu, paça ağızları düğmeli ya da lastikli olur, bol peyiklidir.
            3-Ayağa Giyilenler:
            Yemeni: Tabanı kösele ve alçak topukludur. Genellikle siyah, kahverengi ve kırmızı deriden yapılır. Zenginler ve yaşlılar lapçin denilen topuklu ayakkabı giyerler. Yörede çarık olarak da adlandırılır.
Çorap: İşlemeli iplik yada beyaz yün dokumadır.
4-Takı ve Aksesuarlar: boyuna muska, murtlak, gümüş gerdanlık ve kolye takılır.Bileklerde gümüş bilezik, parmaklarda yüzük, kulaklarda küpe takı olarak kullanılır. Ayrıca zengin kadınlar ve gelinler, alınlık, boyunlarına kremse ve beşi bir yerde takarlar. Gümüş
5-Saç Şekilleri: Kakül, fesin altından alın kısmına kakül çıkartılır. Belik: Saç iki yada tek olarak örülüp, arkadan sırta sarkıtılır. Beliklere püskül bağlanır(Ak belik).

                    B)ERKEK GİYSİLERİ:
1-Başa giyilenler:
Fes: Koyu kımızı, vişne renkli, püsküllü ya da düz olarak keçeden yapılır.
Poşu: Fesin üzerine üzerine siyah ya da renkli, ince olarak sarılıp, bağlanır. Sağ yana sarkıtılır.
2-Sırta Giyilenler:
İçlik(Yakasız Göynek): Genellikle ketendendir. Bazen ipekli kumaştan da yapılır. Zemin beyaz, gri yada düz desenlidir. Yakasız, astarlı, uzun kollu ve sedef düğmelidir.
Delme Yelek(Camadan): Siyah, lacivert ya da koyu yeşil renklerde çuhadan yapılır. Kolsuzdur.Önde üç ya da dört düğme ile iliklenir. Göğüs kısmı karın üstüne kadar açıktır. Köstek cebi bulunur.Sade olduğu gibi işlemeli de olabilir.Astarladır.
Şalvar: Kumaşı yelek ile aynıdır. Uçkurlu ve astarlı olarak, yandan cepli ya da cepsiz olabilir. Paça kısmı dar, geniş peyliklidir.
Kuşak: Beyaz yünlü ve üç dört metre boyunda, uçlar püsküllü veya düz olarak dokunur, şalvar ve gömleğin üstünden bele bağlanır. Şalvarın üstünden sağ tarafa püsküller görünecek şekilde sarkıtılır.
3-Ayağa Giyilenler:
Çarık(Yemeni): Siyah deriden alçak topuklu olarak yapılır, altı genellikle köseledir. Uçları kıvrık ya da düzdür.
Çorap: Beyaz yünden el örgüsü veya  renkli işlemeli olur. Diz altından uçları püsküllü yün bağıyla(ponçak) şalvarın üzerine çekilir ve bağlanır.

4-Takı ve Aksesuarlar: Boyuna Muska ya da murtlak, kuşak arasında tütün kesesi, para kesesi, yeleğin üstünde uzun zincirli gümüş köstek bulunur.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder